Dean Koontz ,,Kilka godzin przed świtem"

źr.
To moje pierwsze spotkanie z twórczością Koontza i polubiłam tego autora. Na pewno przeczytam coś jeszcze by mieć lepsze porównanie.
Kilka godzin przed świtem to czwarta część przygód Odda Thomasa. To młody chłopak obdarzony nadzwyczajnymi umiejętnościami: widzi duchy i pomaga im w przejściu na drugą stronę, miewa prorocze sny oraz ma bardzo rozwiniętą intuicję.
Mimo, że nie czytałam poprzednich części nie przeszkadzało mi to w zrozumieniu fabuły i spokojnie można ją przeczytać jako jedno opowiadanie.




W tej części chłopak przenosi się do miasteczka Magic Beach, ponieważ ma przeczucie, że zdarzy się tu coś złego. Nawiedza go sen w którym widzi nadchodzący kataklizm. Okazuje się, że miejscowe służby są zamieszane w planowany atak na amerykańskie miasta. Odd próbuje zlokalizować potencjalnych wrogów, oraz udaremnić ich plany. Spotyka również tajemniczą Annemarię, która prosi go o pomoc.

Nie jest to kryminał. Nie ma tutaj typowych cech dla tego gatunku czyli zbrodni, potencjalnych morderców, mylnych tropów i zaskakującego zkończenia. Wrogowie są od początku znani i Odd próbuje po prostu ich powstrzymać. Akcja książki rozgrywa się podczas jednego wieczoru - 400 stron na jeden wieczór, aż się dziwię, że udało się to w miarę dobrze rozegrać do końca. Na co jedynie chcę zwrócić uwagę: w książce jest pełno trupów, w pewnym momencie zaczęło mnie to złościć. Autorowi chyba zabrakło wyobraźni na coś innego niż tylko wpakowanie kulki w głowę.

Koontz dotyka tutaj tematu, który chyba na zawsze pozostanie dla nas tajemnicą - czyli co się dzieje z duszą po śmierci.
Czy wierzycie w życie pozagrobowe? Bo ja tak i wiem, że czeka na nas coś po drugiej stronie.
Każdy człowiek dowie się co, gdy przyjdzie na niego czas, ale wcześniej nie mamy szans się dowiedzieć jak to jest. Koontz nie posuwa się w domysłach za daleko. Jego bohater pomaga duchom opuścić nasz świat, ale duchy te nie potrafią mówić więc nie wyjawiają tajemnicy śmierci. Po pomoc do Odda przychodzą znane osobistości takie jak Elvis Presley czy Frank Sinatra. Można powiedzieć duchowi celebryci :)

Jeśli mam wybierać między Oddem Thomasem a Myronem Bolitarem Cobena to wybieram Myrona. Jest bardziej błyskotliwy. Polubiłam Odda, jednak niektóre dialogi w powieści były irytujące, zwłaszcza między nim i Annamarią, która cały czas powtarza ,,wszystko w swoim czasie" i właściwie na końcu nie wiadomo co miała na myśli. Powieść mogłaby mieć również nieco mniej stron, bo czytanie przez trzy rozdziały (a może więcej) jak bohater chowa się pod konstrukcją mola przed zabójcami było nieco nużące.

Całość jednak oceniam na plus, przeczytałam szybko i historia mnie zaciekawiła, a nawet kilka razy wywołała gęsią skórkę.

------------------------------------------------
Dean Koontz ,,Kilka godzin przed świtem"
Cykl: Odd Thomas t. 4
Data wydania: 07.04.2010
Wydawnictwo: Albatros
Stron: 400



9 komentarzy :

  1. Super, dopisuję do listy :) lubię taką tematykę i pytania, na które nie można jednoznacznie odpowiedzieć, ale snuć refleksje i owszem

    OdpowiedzUsuń
  2. Miałam już okazję zapoznać się z twórczością tego autora, gdyż porównywano go do Kinga, a to mój ulubiony pisarz. Muszę przyznać, ze dzieła Koontza jak najbardziej mnie do siebie przekonują, gdyż tematykę poruszaną przez autora lubię najbardziej. Recenzowaną przez Ciebie lekturę mam na swojej półce i czeka ona aby ją przeczytać, co jak najprędzej będę starała się zrobić. Natomiast co do głównego bohatera, to czytałam z nim komiks i bardzo zaintrygowała mnie ta postać. Chciałabym lepiej poznać ją poprzez "Kilka godzin przed świtem".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czytałam na Lubimy czytać, że ta książka jest dość słaba jak na Koontza. Nie wiem, muszę się przekonać i przeczytać coś jeszcze :) W tej części Odd potrafi się wyplątać nawet z dużych kłopotów i nikt go nie przegada^^ Nie wiedziałam, że jest komiks..

      Usuń
  3. Nie czytałam nic tego autora. Jakoś na razie nie zamierzam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Chyba skuszę się na tę książkę :) Lubię nadzwyczajne mocne :) Choć czytanie przez 3 rozdziały jak ktoś się chowa może zniechęcić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dreszczyk emocji czy się uda czy nie jest, jednak akcja mogłaby być szybsza :)

      Usuń
  5. Zapowieda się całkiem interesująco, ale nie wiem czy znajdę w mojej bibliotece. Lista Do kupienia jest za długa, by dopisywać do niej kolejne książki :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Gdybym nie miała tylu książek do przeczytania to chętnie bym zasięgnęła ;)

    OdpowiedzUsuń

Drogi Gościu dziękuję za komentarz - wszystkie są dla mnie niezwykle ważne i motywują mnie do dalszej pracy!

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka