Stephen King ,,Cztery pory roku"


źr.
Jest to zbiór czterech opowiadań i jak pisze King w posłowiu (...) tych opowiadań nie mogłem wydać, ponieważ były za długie, żeby być krótkie, i za krótkie, żeby być naprawdę długie. 
Więc postanowił wydać je w jednym zbiorze. Sam tytuł ma sugerować, że nie są to horrory, ale podczas czytania każdego z nich, jeżyły  mi się włosy na karku.
Pierwotnie w Polsce zostały wydane pod tytułem Skazani na Shawshank - tak jak brzmi tytuł pierwszego opowiadania.

Skazani na Shawshank
Chyba każdy ten tytuł słyszał i wie o czym mniej więcej jest ta historia. Może ktoś oglądał film? Ja niestety nie, ale na pewno to zrobię.
Andy Dufresne zostaje oskarżony o zabicie żony i jej kochanka, skazany na dożywocie i osadzony w więzieniu Shawshank. Mężczyzna jest niewinny i nie traci nadziei na uwolnienie. Obmyśla plan ucieczki. Historię poznajemy z perspektywy jednego z współwięźniów Andy'ego ,,Reda", który potrafi załatwić więźniom nawet najdziwniejsze rzeczy z zewnątrz.

Fantastyczne opowiadanie i nie wiem czy nie najlepsze w tym zbiorze. Nie jest obszerne, a jednak King zawarł w nim mnóstwo rzeczy: przedstawił świat z perspektywy więźniów, zasady jakie rządzą w tym świecie i wszystkie te okropieństwa. Pokazał że czasami o reszcie naszego życia decyduje to, że znajdziemy  się w nieodpowiednim miejscu w nieodpowiednim czasie. 
Andy nigdy się nie poddał i nie dał się złamać. Nie wiem dlaczego, ale czytając o Andym cały czas miałam przed oczami Michaela Scofielda z znanego serialu. Może dlatego, że tematyka podobna i łączy ich kilka rzeczy: inteligencja, wiara w sprawiedliwość i przebiegłość. 

Zdolny uczeń
Opowiadanie które przeraziło mnie najbardziej... Trzynastoletni Todd Bowden wpada na ślad byłego hitlerowca zbrodniarza,  który ukrywa się w amerykańskim miasteczku pod przybranym nazwiskiem. Chłopak pojawia się pewnego dnia na progu jego domu i za pomocą szantażu zmusza go, do opowiedzenia historii z obozów koncentracyjnych. To co zaczyna łączyć chłopca i hitlerowca jest przerażające... chłopak okazuję się zdolnym uczniem i sam zaczyna być oprawcą...

Początkowo Todd uważa, że ma starego w garści i może z nim robić co zechce, jednak szybko okazuje się, że jest zupełnie inaczej. King nie usprawiedliwia hitlerowca ( na szczęście) tylko przedstawia jego losy po wojnie. Ukrywanie się, ciągły strach że spotka kogoś z obozu. Gdy chłopak mówi mu, że wie kim jest, jego tłumaczenie jest takie jak wszystkich zbrodniarzy: takie miałem rozkazy.
Todd początkowo jest po prostu ciekawy dlaczego te wszystkie straszne rzeczy się wydarzyły, jak Dussander się czuł mordując ludzi. Szybko jednak ta ciekawość zamienia się w coś niebezpiecznego - fascynacje.

Ciało
Czterech dwunastoletnich chłopców wyrusza na wyprawę. Ich celem jest odnalezienie ciała ich rówieśnika, który zginął pod kołami pociągu. Chłopcy dowiadują się o tym przypadkiem i wyobrażają sobie, że za odnalezienie go dostaną nagrodę. Ta wyprawa zmienia ich wszystkich i pozwala im naprawdę dobrze się poznać.

Początkowo mi się nie podobało - pomyślałam, że będzie pewnie nudne czytanie o czwórce gówniarzy, ale szybko zmieniłam zdanie. Kto z nas jako dziecko nie przeżył przygody z ówczesnymi przyjaciółmi, którą będzie pamiętał do końca życia? Nawet jeśli teraz wydaje się głupia. Czy ci przyjaciele nadal są obecni w naszym życiu? Pewnie nie wszyscy. 
Narratorem tego opowiadania jest Gordon, który został pisarzem i pewnego dnia postanowił zapisać tę przygodę. Co się stało z pozostałą trójką? Tego nie mogę zdradzić, ale ta wycieczka wiele ich nauczyła, pokazała ich wszystkie słabości i odkryła mocne strony. A co z ciałem? Naprawdę tam było...

Metoda oddychania
Ostatnia i najkrótsza opowieść o dziewczynie, która zaszła w niechcianą ciążę. Postanowiła mimo wszystko urodzić to dziecko, ale jej historia jest wstrząsająca.
Jest to też opowiadanie o dziwnym klubie, do którego dołączył pewien sześćdziesięciolatek i usłyszał tam historię tej dziewczyny z ust jej lekarza,

To przedstawienie tragicznych losów młodej kobiety i zwrócenie uwagi na kilka absurdów tamtych czasów np. tego że jeśli nie masz obrączki, a zajdziesz w ciążę jesteś traktowana jak śmieć, a jak masz męża, nawet najgorszego łajdaka, to jesteś podziwiana i wszyscy ci gratulują.


Polecam, warto zapoznać się z tymi historiami. 
Powtarzam się, ale King jest naprawdę bardzo dobrym obserwatorem i jeszcze potrafi o tym wszystkim ciekawie napisać.

Oprócz Metody oddychania pozostałe opowiadania zostały zekranizowane w tym Zdolny uczeń pod tytułem Uczeń Szatana, a Ciało - Stań przy mnie.

------------------------------------------------
Stephen King Cztery pory roku
Tytuł oryginalny: Different Seasons
Data wydania: 2014
Stron: 512
Gatunek: Opowiadania/Nowele
Wydawnictwo Albatros

17 komentarzy :

  1. Ciekawi mnie pierwsze opowiadanie, bo wiem, że jest film, a koleżanka bardzo mi go polecała. Kinga wprawdzie nie czytam,ale na to bym się skusiła ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. "Cztery pory roku" mam u siebie już bardzo długo. Jednak czytanie ich dawkuję. Nie wiem. Może aż cztery różne historie w wydaniu Kinga, w krótkim odstępie czasowym to dla mnie za dużo. "Skazanych..." przeczytałam dość szybko, jednak ich historię już znałam z filmu. Za to "Zdolnego ucznia" ciężko mi było czytać. Może nie jest ono tak drastyczne, jak niektóre powieści Kinga, jednak ma w sobie coś bardzo...bardzo mrocznego. To opowiadanie również ma swoją wersję filmową tylko pod innym tytułem. Dwa opowiadania wciąż przede mną. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Rozumiem to, bo ja czytałam je przez 3 tygodnie też dawkując, by mieć czas każde osobno przemyśleć. Zdolny uczeń jest bardzo mroczny.. aż mam ciarki jak o nim myślę. Tak właśnie zaznaczyłam, że są ekranizacje i mam zamiar je wszystkie zobaczyć :)
    Pozdrawiam również.

    OdpowiedzUsuń
  4. Tak długo ię za to zabieram, a jakoś ciągle nie mogę... :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Książek Kinga póki co nie mam w planach, ale może kiedyś... :)

    OdpowiedzUsuń
  6. JESZCZE nie czytałam, ale na wszystko przyjdzie pora. A ponieważ to King, prędzej czy później i przez to przebrnę:) cieszę się, że Ci się spodobało:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Do zbiorów opowiadań Kinga mam niezwykle duży sentyment, gdyż to właśnie one były tymi pierwszymi z jakimi się zapoznałam. Są genialne pod kazdym względem.

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie czytam Kinga często, ale jeśli już czytam, jestem pod wielkim wrażeniem. Te opowiadania chcę już przeczytać od dawna. Od bardzo, bardzo dawna. Może w końcu..

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja ogólnie nie kumam trochę tego fenomenu Kinga. Przeczytałam kilka jego książek i nie porwały mnie one na tyle.

    OdpowiedzUsuń
  10. Przeczytałam parę książek Kinga, ale jakoś średnio podobała mi się jego twórczość.
    "Skazani na Shawshank" - widziałam film, było to dawno i mało co już z niego pamiętam, jednak wiem, że mi się podobał. No i działo się w nim bardzo wiele ;)
    W sumie opowiadania wydają się ciekawe (szczególnie to drugie), więc może uda mi się je kiedyś przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  11. king jest dla mnie obok mastertona pisarze, którego wszystkie prawie dzieła czytnęłam i zawsze chętnie do nich wracam:)

    OdpowiedzUsuń
  12. tak długo mam książki Kinga na liście, a żadnej jeszcze nie przeczytałam.
    myślę, że napewno kiedyś skuszę się na tą pozycję, ale wolę zacząć przygodę z Kingiem od czegoś lepszego. ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Oglądałam "Skazani na Shawshank" - to jeden z moich ulubionych filmów. Poza tym lubię Kinga, więc z chęcią(wielką!) bym przeczytała. :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Uwielbiam Kinga i mam tę książkę, ale jej przeczytanie jeszcze przede mną.

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie przepadam za czytaniem antologii. Ponadto niebyt lubię twórczość Kinga, dlatego raczej nie skuszę się na powyższą pozycję.

    OdpowiedzUsuń
  16. Nie czytałam żadnej książki Kinga - muszę to zmienić:)

    OdpowiedzUsuń
  17. Lubię co jakiś czas sięgać po Kinga, więc pewnie i po tą książkę kiedyś się zabiorę.

    OdpowiedzUsuń

Drogi Gościu dziękuję za komentarz - wszystkie są dla mnie niezwykle ważne i motywują mnie do dalszej pracy!

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka