Stieg Larsson ,,Mężczyźni, którzy nienawidzą kobiet"



Nareszcie znalazłam chwilę by napisać kilka słów. 

Tytuł ten stał się międzynarodowym bestsellerem i na pewno większość z Was słyszała o głośnej ekranizacji Dziewczyna z tatuażem. Sama oglądałam ten film dwa razy, ale po lekturze stwierdzam, że wcześniej nie rozumiałam tego filmu, a przynajmniej kilku wątków. Nie polecam oglądania przed przeczytaniem książki. Oczywiście wiedziałam kto jest mordercą i zabrało mi to wiele frajdy, ale i tak książka jest bardzo obszerna - ponad 600 stron, więc jest co czytać :)

Mikael Blomkvist dziennikarz miesięcznika Millenium otrzymuje nietypowe zlecenie. Musi odnaleźć zaginioną przed trzydziestoma laty Harriet Vanger. Tajemnicze zniknięcie dziewczyny nie daje spokoju jej wujowi i przewodnikowi klanu Vangerów, Henrikowi. Rodzina Vangerów prowadzi koncern, który niegdyś święcił triumfy, ale obecnie znajduje się w nieciekawej sytuacji.
Mikael w zamian za interesujące go informacje, postanawia spróbować rozwiązać zagadkę. Szybko przekonuje się jak ogromny jest klan Vangerów, oraz poznaje tajemnice, skrzętnie ukrywane przez członków rodziny. W pewnym momencie dołącza do niego ekscentryczna i piekielnie inteligentna Lisbeth Salander. 

Genialna fabuła, niesamowita i wstrząsająca historia rodzinna, świetnie oddany klimat niewielkiego miasteczka, rewelacyjnie zarysowani bohaterowie - to po prostu fantastyczna książka.
Napisana prostym językiem i w takim stylu, że mimo jej objętości strony mijają zadziwiająco szybko.
Mamy tajemnicze zniknięcie, mnóstwo tropów i wątków pobocznych, które Larsson rozwija, ale nie jest to uciążliwe. Wszystko składa się w zgrabną całość. 

No i główni bohaterowie…
Mikael Blomkvist to urodzony dziennikarz, który kocha swoją pracę. Jest spostrzegawczy, sprytny i ciekawy świata. Potrafi myśleć racjonalnie i chłodno ocenić sytuację.  Posiada też urok osobisty i ma słabość do kobiet. Jest też po prostu dobrym człowiekiem.
Lisbeth Salander – genialnie wykreowana postać. Niepokorna, impulsywna,  inteligentna. Wygląda jak dziwadło i tak też się zachowuje, ale potrafi wygrzebać każdą informację, przez co jest niebezpieczna. Z Salander naprawdę nie warto zadzierać. Mimo, że głównym tematem książki jest przemoc wobec kobiet, autor stworzył bohaterkę, która potrafi poradzić sobie z sadystą. Sama stała się ofiarą, jednak jej oprawca wkrótce gorzko tego pożałował. 

Współpraca tak różnych osób nie mogła się udać, a jednak stało się inaczej.
Jestem bardzo ciekawa kolejnych części.

----------------------------
Stieg Larsson Mężczyźni, którzy nienawidzą kobiet
Tytuł oryginalny: Män som hatar kvinnor
Cykl: Millennium tom 1
Data wydania: 2008
Wydawnictwo Czarna Owca






16 komentarzy :

  1. Muszę przyznać, że choć o książce było głośno, specjalnie się nią nie interesowałam i teraz widzę, że to błąd. Bohaterowie są jak sądzę dobrze wykreowani no i sama powieść robi wrażenie bardzo dobrze dopracowanej, więc... nic, tylko dopisać do listy tytułów do przeczytania!

    OdpowiedzUsuń
  2. Niestety ja też widziałam film (który btw. mi się podobał). Żałuję, źe najpierw nie wpadła mi w ręce książka.

    OdpowiedzUsuń
  3. Przede mną jeszcze tylko ostatnia część.

    OdpowiedzUsuń
  4. Słyszałam o tej książce! Zupelnie wypadła mi z głowy, a chciałam ją przecież przeczytać. Dopisuję do listy ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam tę książkę w tomach, kiedyś była w gazecie, ale nie zebrałam całej serii... wiem, że mi się spodoba, ale mimo wszystko nie mogę się zabrać :) najpierw musze dokupić brakujące 3 tomy. :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Przeczytałam ten tom i bardzo mi się podobał :) Do tego stopnia, że nadal stoi na mojej półce :D

    OdpowiedzUsuń
  7. Oczywiście słyszałam o tym filmie, ale go nie oglądałam. Dobrze się składa, bo mogę najpierw przeczytać książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Czytałam kilka lat temu i sama książka wywarła na mnie ogromne wrażenie. Trudna, ale o orginalnym pomyślę, który warto poznać. Niedawno emitowana byla ekranizacja, a po niej w blogosferze był wysyp recenzji pierwowzoru, wiec Twoja recenzja jest juz entą recenzją jaką czytam, ale coraz bardziej jestem zachecona, aby do tej hisorii wrocic.

    OdpowiedzUsuń
  9. Czytałam i polecam, reszta części równie pasjonująca.

    OdpowiedzUsuń
  10. Uwielbiam te trylogię i strasznie się cieszę, że od dawna stoi na mojej półce. Lisbeth to moja bezapelacyjnie ukochana bohaterka od dłuższego czasu. :)

    Nominacja u mnie dla Ciebie. :D

    OdpowiedzUsuń
  11. czytałam wszystkie 3 części i byłam zachwycona;D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam zamiar skompletować wszystkie :)

      Usuń

Drogi Gościu dziękuję za komentarz - wszystkie są dla mnie niezwykle ważne i motywują mnie do dalszej pracy!

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka