Paul Grossman ,,Dzieci gniewu"

źr.


Berliński policjant żydowskiego pochodzenia Willi Kraus, dokonuje makabrycznego odkrycia. W miejskim kanale odnajduje dziecięce kości, ukryte w jutowym worku z zakreślonym fragmentem w Biblii. Sprawa wstrząsa młodym detektywem, który niestety zostaje odsunięty od sprawy. Postanawia jednak kontynuować śledztwo na własną rękę, nawet kosztem swojej zawodowej kariery.
Tymczasem sprawa przedostaje się do mediów, a kolejne zniknięcia małych chłopców wywołują coraz większą panikę w Berlinie. Morderca zostaje okrzyknięty Dzieciożercą. Jednocześnie w Niemczech coraz bardziej daje się w znaki kryzys gospodarczy, a ideologia nazistowska zdobywa coraz większe poparcie. 

To doskonały kryminał z historycznym tłem. Akcja zostaje osadzona w latach 30 ubiegłego stulecia, przed II wojną światową w okresie międzywojennym. Niemiecka gospodarka podniosła się wówczas po I wojnie światowej, Berlin stał się jednym z najnowocześniejszych miast w Europie i wydawało się, że nigdy nie nastąpi kolejny konflikt zbrojny. Niestety nadszedł czas kryzysu, nastroje pogorszyły się, społeczeństwo zaczęło się obawiać o swoją przyszłość. Wtedy naziści dotrzegli swoją szansę na wygraną w nadchodzących wyborach. Wszyscy doskonale wiemy, co stało się potem.

Główny bohater Willi Kraus to doskonały policjant: wnikliwy, cierpliwy i uważny, który lubi swoją pracę i jest dumny ze swoich osiągnięć. Ma wspaniałą rodzinę. Ale jest Żydem. Wzrastająca wówczas niechęć wobec Żydów, antysemityzm osiągający coraz większą skale od brzydkich żartów do prawdziwej nienawiści, utrudnia mu prowadzenie sprawy, która w końcu zostaje mu odebrana. Poszczególne sytuacje, w których znajduje się Willi i jego rodzina, doskonale obrazują postępującą wrogość. To przerażające i niesprawiedliwe. 

Świetnie skonstruowana fabuła przenosi czytelnika do tego okresu, a nieuchwytny morderca, który w sposób bestialski morduje małych chłopców gotując ich kości sprawia, że włos jeży się na karku. 
Język powieści jest bardzo obrazowy. Znajdziemy w niej opisy miejsc i wiele szczegółów, pościgi i makabryczne sytuacje. Książkę czyta się bardzo szybko, akcja wciąga i zaskakuje.

Nie mogę nie wspomnieć o doskonale zarysowanych wielowymiarowych bohaterach. Poznajemy ich przeszłość i przekonania. 
Sam detektyw wzbudza w czytelniku sympatię i szacunek, tym bardziej boli niesprawiedliwość z jaką się spotyka.




Za możliwość przeczytania, bardzo dziękuję wydawnictwu:
http://www.wsqn.pl/



--------------------------------------------------------
Paul Grossman ,,Dzieci gniewu"
Data wydania: 15.07.2015
Wydawnictwo: SQN
Stron: 368




9 komentarzy :

  1. Same dobre recenzje zbiera ta książka. Chętnie przeczytam :)

    Pozdrawiam, Insane z http://przy-goracej-herbacie.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Chętnie sięgnęłabym po tę książkę. Ostatnio zainteresowały mnie kryminały z tłem historycznym, więc próbuję sobie skompletować listę ciekawych tytułów.

    OdpowiedzUsuń
  3. Zapowiada się prześwietnie! Zaopatrzę się w tę książkę, jeśli tylko nadarzy mi się okazja :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Lubię kryminały, ale nie z tłem historycznym, dlatego raczej odpuszczę sobie tę pozycję.

    OdpowiedzUsuń
  5. Myślę, że to coś dla mnie. Lubię książki z historią w tle, także myślę, że mogłaby mi się spodobać ;)

    Zapraszam do siebie :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Skro włos aż się jeży na karku to muszę przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Myślę, że książka mogłaby mi się nawet spodobać, jednak teraz niestety nie ma szans na to abym ją przeczytała.
    http://kruczegniazdo94.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  8. Zdecydowanie się czuję zachęcona do tej książki, tym bardziej, że fajnie byłoby spróbować czegoś z tłem historycznym i to jeszcze w dość kontrowersyjnej wersji. Sama część kryminalna też mnie ciekawi, poza tym kryminały to jeden z niewielu tolerowanych przeze mnie oprócz fantasy gatunków, więc z chęcią sięgnę...

    OdpowiedzUsuń
  9. zastanawiałam się nad tą książką, ale jednak zrezygnowałam bo stwierdziłam, że raczej mi się nie spodoba.

    OdpowiedzUsuń

Drogi Gościu dziękuję za komentarz - wszystkie są dla mnie niezwykle ważne i motywują mnie do dalszej pracy!

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka