Stephen King ,,Lśnienie"

źr.


Moje kolejne spotkanie z mistrzem grozy.
Książkę zaczęłam czytać w halloweenową noc. Dość długo nad nią siedziałam, ale to wcale nie oznacza, że jest to książka zła, wręcz przeciwnie. Tak już mam z Kingiem, nie potrafię szybko przerzucać stron, tylko dokładnie czytam każde zdanie, a to trochę trwa.

Jest to klasyk jeśli chodzi o horrory i bardzo chciałam ją poznać. 
Zauważyłam pewien schemat w twórczości Kinga. Narrator od początku sugeruje zakończenie, a mimo wszystko, ja za każdym razem mam nadzieję, że jednak coś się odwróci, bo przecież to nie może tak się skończyć... Początkowo niewyobrażalne zakończenie, staje się z czasem oczywiste i tak było też w tym przypadku. Jednak wcale nie odbiera to przyjemności czytania! I to jest właśnie coś niesamowitego.

Mamy tutaj stary hotel nawiedzany przez duchy. Znamy to prawda? Z książek i filmów, ale King jest znakomitym pisarzem! To stopniowanie napięcia, pokazanie jak hotel zaczyna wpływać na bohaterów, dbałość o każdy szczegół, to jest coś wartego uwagi.
Bohaterowie - znakomite portrety psychologiczne. Czytelnik ma możliwość wnikliwej obserwacji ich zachowań, poznaje ich sekrety, przeszłość, która ma istotny wpływ na teraźniejszość. Przemiana Jacka Torrance'a i cała kreacja bohatera zasługuje na duże uznanie.
Przez cały czas czytelnikowi towarzyszy dreszczyk grozy, poszczególne sytuacje coraz bardziej przerażają, oddziałowują na wyobraźnię. Są duchy, jest krew i niewyjaśnione zjawiska. 
Dla fanów horrorów to pozycja obowiązkowa. 
Tak, wiem że zarzuca się Kingowi przegadanie i przydługie opisy, ale one nadają właśnie cały klimat powieści.

Adaptacji nie oglądałam, mam w planach, chociaż czytałam, że King nie zgadzał się z wizją Kubricka. Samo nazwisko tego szalonego i genialnego reżysera zachęca jednak, do obejrzenia jego obrazu.


------------------------------------------
Stephen King ,,Lśnienie"
Data wydania: 13.10. 2009
Wydawnictwo: Prószyński i S-Ka
Stron: 520

12 komentarzy :

  1. Nie czytałam jeszcze książek Kinga, ale planuję niedługo zapoznać się z jego twórczością ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Podobno jedna z lepszych książek Kinga. Widziałam ekranizację, ale lektura dopiero przede mną i to jedna z pilniejszych książek autora, które mam w planach ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To chyba jedna z najważniejszych książek Kinga i najbardziej znana :)

      Usuń
  3. Przeczytałam pare książek Kinga i jakoś nie pałam do niego miłością.
    Może jeszcze kiedyś do niego wrócę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiem o co Ci chodzi - jego książki zabierają dużo czasu, ale ja je lubię :)

      Usuń
  4. Póki co "Lśnienia" nie czytałam, ale Kinga bardzo lubię, więc opisy mnie nie martwią - przyzwyczaiłam się. ;) Widziałam za to film i mnie osobiście się spodobał, jest naprawdę... niepokojący.

    OdpowiedzUsuń
  5. Próbowałam ją czytać pare lat temu, ale porzuciłam. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem czy wcześniej bym przez nią przebrnęła :) może kiedyś wrócisz :)

      Usuń
  6. Chyba zgodzisz sie ze mną, że Lśnienie jes jedną z najbardziej znanych dzieł Stephena Kinga :>
    kruczegniazdo94.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Drogi Gościu dziękuję za komentarz - wszystkie są dla mnie niezwykle ważne i motywują mnie do dalszej pracy!

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka