Andrzej Sapkowski ,,Ostatnie życzenie"





Czy jest w Polsce osoba która nie słyszała o Sapkowskim i Wiedźminie? Raczej wątpie. A jeśli takowa się znajdzie to stwierdzę, że przebywa chyba w innym wymiarze.
Od paru miesięcy przymierzałam się do tego cyklu, jednak ciągle odkładałam to na potem. Moi drodzy jeśli ktoś z Was ma podobne podejście i czeka na odpowiedni moment to niech nie czeka - to jest właśnie odpowiedni moment! Powinniśmy być dumni, że mamy polskiego pisarza, który jest absolutnym geniuszem i w niczym nie ustępuję, a nawet przewyższa zagranicznych pisarzy fantasy. Przeczytałam dopiero jedną część, czytam właśnie drugą i po kilku stronach już wiedziałam, czemu wszyscy  tak się zachwycają. Tak, trzeba się zachwycać, bo to kawał dobrej literatury.

Ostatnie życzenie to zbiór opowiadań i wstęp do Sagi o Wiedźminie Geralcie z Rivii. Mamy tutaj do czynienia z powieścią szkatułkową, czyli fabuła składa się z kilku opowiadań przeplatanych z ,,Głosem rozsądku" czyli tak jakby głównym opowiadaniem. Całość składa się w pełen obraz, więc na pewno czytelnik się nie pogubi.

Najmocniejszą stroną jest główny bohater - bardzo, bardzo charyzmatyczny i wyrazisty, wyjątkowy. Bez problemu można go sobie wyobrazić, polubić go i przeżywać z nim niesamowite przygody. Do tego jest obdarzony ponadprzeciętnymi zdolnościami, które zachwycają i przerażają.  Geralt ma swoje zasady, ale czasami jest również zagubiony i popełnia błędy. 

Podziw wzbudza niezwykle nakreślony baśniowy świat, ale nie taki w którym fruwają wróżki w różowych sukieneczkach, ale pełen różnych upiorów, potworów i niesamowitych wydarzeń. Co ważne, ten baśniowy świat doskonale łączy się z realizmem, ponieważ występuję cały wachlarz bohaterów o różnych typach osbowości. Mamy tutaj zazdrość, chciwość, głupotę, ale też miłość, przyjaźń i lojalność czyli wszystko to, co otacza nas w realnym życiu.
Chcę również zrócić uwagę na język, w którym występuję mnóstwo archaizmów, ale nie jest to męczące wręcz przeciwnie, dzięki temu książka ma swój klimat. 
No i na koniec humor. Świetnie się bawiłam, bo uwielbiam ironiczne komentarze! Dialogi są absolutnie mistrzowskie. Nadają całości lekkość, wzbudzają śmiech, są błyskotliwe, śmieszne, czasami nieprzyzwoite. Co ważne, Sapkowski potrafi tylko za pomocą dialogu między bohaterami, w kilku słowach nakreślić całą sytuację, w jakiej na przykład się znaleźli, bez długich opisów. Mam nadzieję, że rozumiecie o co mi chodzi. To jest naprawdę rzadko spotykane, by ktoś potrafił w tak niesamowity, sprawny sposób operować językiem.

Zapewniam Was, że jeśli chodzi o fantasy, to jest to absolutna perełka. 

-----------------------------------------
Andrzej Sapkowski ,,Ostatnie życzenie"
Cykl Saga o Wiedźminie tom 0.1
Data wydania:  06.10.2014
Wydawnictwo: SUPERNOWA
Stron: 332

10 komentarzy :

  1. Uwielbiam Wiedźmina - Sapkowski pokazał tu prawdziwą klasę i kunszt!

    OdpowiedzUsuń
  2. Znam Sapkowskiego, ale nie miałam przyjemności czytać :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Sapkowski, Sapkowski. Może kiedyś ;) Choć wierzę na słowo, że facet ma talent!

    OdpowiedzUsuń
  4. O Sapkowskim słyszałam, ale osobiście nie znam jego twórczości i jak na razie nie mam jej w planach.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja tam jeszcze nie wzięłam się za Spkowskiego - nie wiem chyba nikt mnie jeszcze tak nie zmotywował, lub zachęcił to tego pisarza...

    OdpowiedzUsuń
  6. Jeszcze nie dotarłam do twórczości Sapkowskiej, mam zamiar to nadrobić. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Mam zamiar juz niedlugo zaczac czytac Wiedzmina.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ta perełka niestety nie dla mnie ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie miałam przyjemności czytać jakiekolwiek książki tego autora :) , ale planuje to zrobić w najbliższej czasie :) mam nadzieje że mi się spodoba pozdrawiam cieplutko
    http://wiktoriaczytarazemzwami.blog.pl/

    OdpowiedzUsuń
  10. Hejka! Nominowałam cię do TMI Book TAG http://alejaczytelnika.blogspot.com/2016/02/tmi-book-tag.html ;)

    OdpowiedzUsuń

Drogi Gościu dziękuję za komentarz - wszystkie są dla mnie niezwykle ważne i motywują mnie do dalszej pracy!

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka