Marie Lu ,,Legenda. Rebeliant"



Uwielbiam powieści dystopijne i ich przerażający, ale też fascynujacy świat. Podziwiam wyobraźnię autorów i coraz to nowe pomysły. O tej serii dowiedziałam się z Instagrama, większość czytelników była po prostu zachwycona.
Książkę jest dość trudno dostać, ale udało się. Jej rozmiar trochę mnie zaskoczył. Spodziewałam się dość grubej książki, a tutaj ledwie 300 stron, które czyta się w mgnieniu oka. Muszę pochwalić również wydanie, które bardzo mi się podoba. Zarówno okładka jak i wnętrze.





Miejscem akcji jest Republika, która kiedyś była zachodnim wybrzeżem USA. Republika prowadzi nieustanną wojnę z Koloniami, które nie chcą podporządkować się jej władzy. W samej Republice są oczywiście podziały na elitę i tych biednych. W całym kraju panuje również epidemia, która dotyka oczywiście slumsy. June, należy do elity i jest najlepszą studentką wojskowej akademii. Day wywodzący się z najnizszej klasy, jest poszukiwanym przestępcą i rebeliantem, który bardzo stara się przeszkadzać Republice. Pewna sytuacja sprawia, że spotykają się i zaczyna łączyć ich uczucie. Czy Republika naprawdę jest Państwem, które dba o dobro swoich obywateli? June i Day razem zaczynają odkrywać mroczną tajemnicę.

Co najbardziej mnie zakoczyło i to na samym początku - nie ma żadnych wyjaśnień. Czytelnik po prostu wkracza w przedstawiony świat, że tak powiem ,,z butami". Nie ma długich opisów i ogólnego przedstawienia sytuacji, tak jak ma to miejsce w innych powieściach dystopijnych. Mi się ten zabieg podoba. Wszystkiego dowiadujemy się, gdy towarzyszymy głównym bohaterom. Ogólnie język jest bardzo oszczędny, nie ma przydługich opisów czy rozwodzenia się nad emocjami. Bardzo fajny jest taki sposób pisania, który daje odetchnąć, a strony mijają z zawrotną prędkością. Czytasz stronę 100, a nagle jesteś na 200 i to nie wiadomo kiedy. 

Akcja jest bardzo wartka, dużo dialogów. Pojawiają sie również retrospekcje, ale napisane w taki sposób, że w ogóle nie odczuwa się mijających stron.
Podobają mi się główni bohaterowie, są świetnie przedstawieni, wyraziści i mimo, że są z tak różnych światów, doskonale się uzupełniają i są do siebie podobni. Mam tylko jedno zastrzeżenie: mają po 15 lat, a zachowują się na o wiele więcej. Nie rozumiem czemu autorka dała tak młodych bohaterów. W ich zachowaniu w ogóle tego nie widać, więc spokojnie mogła im dodać kilka wiosen. Zwłaszcza, że sytuacje w jakich się znajdują, wręcz wymuszają poważne zachowanie.
Romans jest przedstawiony bardzo subtelnie, nie jest kreowany na siłę. 
Oczywiście otaczający świat jest bardzo brutalny, niesprawiedliwy, wywołuje bunt. Rządzi się swoimi prawami. Bardzo wciągająca historia, dająca do myślenia.

Super! Pierwsza część bardzo mi się podobała i już zamówiłam drugą. Jeśli macie ochotę na dobrą dystopie to zdecydowanie polecam.

-------------------------------------------------------
Marie Lu ,,Legenda. Rebeliant"
Cykl: Legenda tom 1
Data wydania: 07.11.2012
Wydawnictwo: Zielona Sowa
Przekład: Marcin Mortka
Stron: 303


8 komentarzy :

  1. Ja również bardzo lubię dystopię, więc myślę, że i mi ta książka przypadnie do gustu. Niedługo wybiorę się po nią do biblioteki ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. hm nie dla mnie:) ja obecnie odkrywam ekhm Zmierzch po ang xd

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie odmówiłabym, gdybym tylko miała czas ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Niestety takie ksiażki nie dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo ciężko mi się czyta dystopie. Jakoś nie potrafię odnaleźć się w wykreowanym przez autora, świecie. Dlatego jednak wolę nie ryzykować i dam sobie spokój z powyższą pozycją. Ale cieszę się, że Tobie przypadła do gustu.

    OdpowiedzUsuń
  6. Mi się książka nie podobała,ale przeczytam 2 część, bo świat wymyślony przez autorkę jest bardzo ciekawy :)
    Pozdrawiam cieplutko

    OdpowiedzUsuń
  7. Ostatnio polubiłam jeszcze bardziej dystopie. Jeśli dorwę tą książkę, to z pewnością ją przeczytam.

    Pozdrawiam i zapraszam do mnie :*
    http://klaudiaczytarecenzuje.blogspot.com/
    Klaudia

    OdpowiedzUsuń

Drogi Gościu dziękuję za komentarz - wszystkie są dla mnie niezwykle ważne i motywują mnie do dalszej pracy!

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka