Harper Lee ,,Zabić drozda"



Harper Lee ,,Zabić drozda"
Wydawnictwo: Dom wydawniczy Rebis
Przekład: Maciej Szymański
Stron: 422
Data wydania: 2006
Nagroda Pulitzera 1961


Dziś opowiem Wam o książce niebanalnej, poruszającej, fantastycznej !
Pamiętam jaki szok wywołała śmierć autorki na początku tego roku. Co nieco o niej przeczytałam i postanowiłam poznać jej tak docenianą twórczość, mimo że nie jest tego za wiele. ,,Zabić drozda" to książka, która daje dużo do myślenia i myślę, że w obecnym zalewie rynku mało wartościowymi romansami, przeczytanie tak dobrej pozycji pozwala na głęboką refleksję. 
Lee wydała ją w 1960 roku, ale świat w niej przedstawiony nie różni się niczym od świata współczesnego. Jej treść jest ciągle aktualna mimo zapewnień o równości i prowadzenia wielu kampanii antyrasistowskich. 

Lata trzydzieste XX wieku. Na południu Stanów Zjednoczonych w hrabstwie Maycomb mieszka sześcioletnia Skaut z bratem Jamem i tatą Atticusem, szanowanym prawnikiem. W beztroski świat dziecka wkrada się niepokój o tatę, gdy ten postanawia bronić czarnoskórego robotnika, który jest oskarżony o gwałt biednej, białej dziewczyny. Dzieci zderzają się z okrutną rzeczywistością, gdzie rasizm i uprzedzenia potrafią zaważyć na życiu wielu ludzi.

Doskonała, mądra powieść, która pokazuje jakimi niezrozumiałymi prawami rządzi się świat. Jak bardzo jesteśmy zaplątani w sieć uprzedzeń i nienawiści do innych ras. Jak stereotypy potrafią zakłamać rzeczywistość. Naprawdę polecam wszystkim tę powieść dla otrzeźwienia, dla przemyślenia wielu istotnych, ludzkich spraw.

Podoba mi się to, że autorka umieściła akcję w małym miasteczku, niewielkiej społeczności, gdzie plotka roznosi się błyskawicznie, a ludzie znają się od pokoleń i nie tak łatwo poddają się wpływom z zewnątrz. Narracja z perspektywy dziecka daje nam niewinny pogląd na sprawę, świeży i bez uprzedzeń. Skaut, jest inteligentym dzieckiem, ale tylko dzieckiem, które próbuje zrozumieć niesprawiedliwe wybory, których dokonują dorośli. Doskonale wykreowana postać Atticusa, człowieka prawego, wierzącego w sprawiedliwość i w to, że każdy ma dobre i złe strony, ale zawsze trzeba kogoś zrozumieć, wejść ,, w jego buty" zanim się go oceni. Dramatyczne wydarzenia przeplatają się z beztroską zabawą, młodzieńczym buntem, sprawami wychowania. ,,Zabić drozda" to kopalnia mądrych cytatów, trafnych spostrzeżeń, ale to też książka o bezgranicznej miłości, dumie, zaufaniu. Napisana prostym językiem, czyta się ją bardzo dobrze, daje duuużo do myślenia. Polecam, polecam, polecam!

Cytaty warte uwagi:

Nigdy naprawdę nie zrozumie się człowieka, dopóki nie spojrzy się na sprawy z jego punktu widzenia (...) dopóki nie wejdzie się w jego skórę, nie pochodzi się w jego skórze po świecie.


Odważny jest ten, kto wie, że przegra zanim jeszcze rozpocznie walkę, lecz mimo to zaczyna i prowadzi ją do końca bez względu na wszystko.



LB


10 komentarzy :

  1. Podoba mi się to wiadro zimnej wody, które niewątpliwie wylane jest na czytelnika. Myślę, że to lektura, którą po prostu powinno się przeczytać. Mnie namówiłaś i z pewnością to nadrobię. Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Musze przeczytać tę książkę, po prostu muszę - lubię motyw różnić na tle rasowym w książkach. Sam temat jest bardzo uniwersalny, aktualny do dziś, choć od wydania książki minęło pół wieku!
    Pozdrawiam
    Tutti
    MÓJ BLOG

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie czytałam jeszcze tej książki.
    Może rzeczywiście jest to konieczna do przeczytania pozycja...

    OdpowiedzUsuń
  4. Tytuł jakoś mnie nie pociągał, ale zachęciłaś mnie do jej przeczytania :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Książki o stereotypach zawsze są mocne. Są rzeczy, które nie zmieniają się mimo upływu lat, dlatego ta książka wciąż jest aktualna. Podoba mi się to.
    Pozdrawiam!

    #SadisticWriter
    http://zniewolone-trescia.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Przede wszystkim SUPER, że wróciłaś. :-))) Jak ten czas szybko minął... Widzę, że czytasz same wartościowe książki: "Zabić drozda" i "Zanim się pojawiłeś" (zauważyłam w bocznym pasku z "Lubimy czytać"). Ciekawe, jakie będą Twoje wrażenia z powieści Jojo Moyes, bo ja byłam nią totalnie zachwycona. A wracając do "Zabić drozda" - mam tę książkę na swojej czytelniczej liście od baaaardzo dawna. Jak tylko wygospodaruję więcej czasu, zaczynam ją czytać. Tym bardziej, że polecasz. :-) Ściskam :-))

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie wiem, ale jakoś nie jestem przekonana do tej historii. Chyba niekoniecznie to dla mnie...

    Pozdrawiam
    Caroline Livre

    OdpowiedzUsuń
  8. Od dawna chodzi za mną ta książka, a ja nadal się za nią nie zabrałam. Pora nadrobić zaległości. :)
    Pozdrawiam,
    GeekBooks

    OdpowiedzUsuń
  9. Właśnie czytam i nie mogę się doczekać rozwiązania :) Dobrze, że jesteś.

    OdpowiedzUsuń
  10. Wszyscy się zachwycają tą książką, muszę i ja ją w końcu przeczytać!

    OdpowiedzUsuń

Drogi Gościu dziękuję za komentarz - wszystkie są dla mnie niezwykle ważne i motywują mnie do dalszej pracy!

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka