Jojo Moyes ,,Zanim się pojawiłeś"


Jojo Moyes ,,Zanim się pojawiłeś"
Cykl Zanim się pojawiłeś t.1
Świat Książki
Tłumaczenie: Dominika Cieśla - Szymańska
Stron: 381


Najpiękniesza historia miłosna ostatnich lat!
Tak głosi zapowiedź na okładce. To historia miłosna, historia o pięknej miłości. Louisa traci pracę w jednej z miejscowych kawiarni. Ma 26 lat i nadal nie wie, co chce zrobić ze swoim życiem. Tkwi w zawieszeniu mimo, że jest urocza i pełna energii. Zostaje opiekunką Willa, mężczyzny, który padł ofiarą okropnego wypadku, wylądował na wózku inwalidzkim, sparaliżowany, załamany, odpychający od siebie każdego, kto wyciąga do niego pomocną dłoń. Czy Lou uda się przywrócić mu chociaż troszeczkę radości życia? Wyciągnąć z mroku, z którego nie widzi wyjścia? Przyznam, że obserowanie jak bohaterowie wzajemnie się docierają i od niechęci ich relacja zmienia się w akceptację po coś więcej, sprawiało że miałam ciarki na plecach. Nie jest to typowa historia miłosna z wielkimi słowami, fizycznymi uniesieniami i całą tą infantylną otoczką. Ta bliskość i intymne relacje mają zupełnie inny wymiar. Lou pielęgnując Willa poznaje jego ciało, sprzeczając się z nim, rozmawiając poznaje jego umysł, próbując wnieść radość w jego życie obdarza go uczuciem. To piękne, delikatne i silne uczucie.

Mój wybór
Moyes bardzo wnikliwie przedstawiła sytuację sparalizowanego człowieka. Możemy dogłębnie poznać psychikę Willa, jego depresyjne stany, to w jaki sposób patrzy na swoje życie po wypadku, co może zrobic, a czego nie i dlaczego się buntuje. Will ma przede wszystkim pretensje o to, że nie może dokonywać własnych wyborów, bo każdy wie lepiej od niego, co jest mu potrzebne. 
W książce możemy znaleźć tak wiele przykrych i prawdziwych sytuacji, gdy człowiek na wózku nie może sam poruszać się np. po ulicy, ponieważ wystający chodnik staje się barierą nie do pokonania, ludzie nie wiedzą jak mają się zachować, bliscy często popadają w rozpacz i poddają się, odsuwają. 

Żyj odważnie
Jesteśmy osobami młodymi, często tkwiącymi w zawieszeniu tak jak główna bohaterka. Czy wiemy co chemy zrobić ze swoim życiem? Czy mamy odwagę podjąć nowe wyzwania czy chcemy do końca życia siedzieć w rodzinnym mieście z rodzicami, bezpiecznie i....nudno. Ta książka dodaje skrzydeł i choć na chwilę tchnie energię w czytelnika. Wiele rzeczy jest w zasięgu naszej ręki potrzeba tylko odwagi, by próbować, rozwijać się, uczyć nowych rzeczy. 

To książka tak pełna kontrastów. Przeczytałam ją z zapartym tchem, wylałam mnóstwo łez, ale przyniosła mi też wiele radości. To powieść obyczajowa, świetnie napisana, na pewno na długo zostanie w mojej pamięci. Nie wiem czy przeczytam jednak drugą część. Myślę, że ta historia nie wymaga dalszego ciągu.  Może kiedyś zmienię zdanie.

LB 

7 komentarzy :

  1. 381 stron? Anglojęzyczna wersja ma aż o 100 stron więcej :P Zresztą jestem w jej połowie, mniej więcej wszystko rozumiem i uważam, że książka jak na razie jest bardzo dobra, choć czytanie po angielsku to nie to samo co po polsku :)
    Pozdrawiam
    Tutti
    MÓJ BLOG

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To wydanie z okładką filmową ma nieco wiekszy format, literki są odrobine mniejsze, ale czyta się dobrze :) o jak zazdroszczę Ci, że możesz czytać po angielsku mi by chyba eksplodował mózg, bo nie znam języka do tego stopnia, by czytać książkę :)

      Usuń
  2. Chcę, bardzo, bardzo. Bardzo chcę kiedyś sięgnąć po tę książkę. Może dlatego, że wzbudza wśród wielu osób masę emocji? A może dlatego, że ja po prostu uwielbiam historie o miłości? Zdecydowanie mam na nią ochotę.
    I faktycznie, niektóre książki nie potrzebują kontynuacji, a wielu autorów niepotrzebnie tworzy telenowele bez końca...

    OdpowiedzUsuń
  3. Chętnie przeczytam. Martwię się tylko czy nie mam zbyt dużych wymagań odnośnie tej książki... Ale po przeczytaniu licznych pozytywnych recenzji muszę mieć wysokie wymagania! :D

    Pozdrawiam,
    Czytanie Naszym Życiem

    OdpowiedzUsuń
  4. Wprawdzie nie jest to mój ulubiony typ książek, ale przeczytałam już tyle pozytywnych opinii o prozie tej autorki, że nie pozostaje mi nic innego jak nadrobić zaległości.

    OdpowiedzUsuń
  5. Muszę przeczytać, a potem obejrzę film ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie czytałam jeszcze, chociaż ostatnio głośno o tej książce ;)

    OdpowiedzUsuń

Drogi Gościu dziękuję za komentarz - wszystkie są dla mnie niezwykle ważne i motywują mnie do dalszej pracy!

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka