Wiesław Myśliwski "Nagi sad"



Wiesław Myśliwski "Nagi sad"
Wydawnictwo Znak
Stron: 208

Zdaję sobie sprawę z tego, że chcielibyście przeczytać w swoim życiu wiele książek. Wiem, że wydawnictwa prześcigają się w wydawaniu nowości, rynek książki jest bardzo dynamiczny, ale chciałabym Wam też zwrócić uwagę na prawdziwe perełki literatury, na takie książki nad którymi trzeba głębiej się zastanowić i które naprawdę warto znać. Postanowiłam, że będę pisać na blogu o Myśliwskim, prawdziwym mistrzu słowa, pisarzu niezwykłym z którym miałam styczność na studiach, ale nie wyciągnęłam wtedy z jego książek tyle ile bym chciała. Teraz mam naprawdę czas na lekturę, jestem starsza i mam większe wymagania czytelnicze. Czas więc na drugie podejście i w końcu stworzyłam miejsce, gdzie mogę przelać swoje myśli i podzielić się swoimi spostrzeżeniami. 
"Nagi sad" to debiutancka powieść Myśliwskiego, wydana po raz pierwszy w 1967r., wznowiona nie tak dawno (2011r.) przez Wydawnictwo Znak.

O czym jest ta książka? O miłości ojca do syna i syna do ojca. Myśliwski ma swój niepowtarzalny styl. Jego książek nie da się po prostu czytać. Chłonie się je i przeżywa powoli z rozmysłem, ważąc każde słowo, które ma znaczenie. "Nagi sad" liczy niewiele ponad 200 stron, ale ile w niej treści!
Myśliwski jest absolutnym mistrzem słowa. Jego książki to przepiękna polszczyzna, przepiękna! Dzięki takim powieściom możemy docenić nasz rodzimy język, słowa i ich wielkie znaczenie. Autor w zachwycający, precyzyjny sposób buduje zdania, jednym słowem potrafi stworzyć wieloznaczny obraz.
Jeśli chcecie poczuć piękno naszego języka, przeczytajcie książki Myśliwskiego. "Nagi sad" jest praktycznie pozbawiony dialogów, jest to monolog głównego bohatera. Przez tę powieść się ,,płynie" i potrzeba wielkiego skupienia, by w pełni zrozumieć tekst. 

To cudowna powieść o miłości i próbie odnalezienia samego siebie. To książka o milczeniu, poświęceniu i marzeniach, o niezwykłej więzi ojca i syna i wzajemnych wyobrażeniach.
Główny bohater to mężczyzna w podeszłym wieku, który wspomina swoją młodość, wieś, rodzinny dom. Skupia się przede wszystkim na swoich kontaktach z ojcem. Przywołuje niektóre wspomnienia i analizuje je, dzięki czemu rozlicza się z przeszłością, próbuje ocenić swoje życie. Dopiero w podeszłym wieku zaczyna rozumieć zachowania swojego ojca i jeszcze raz przeżywa poszczególne wydarzenia.
Każde wspomnienie, jest tak jakby osobną historią, wszystkie tworzą niezwykły obraz, prawdziwą mozaikę uczuć. "Nagi sad" to kopalnia wspaniałych cytatów, życiowych prawd. 
Bardzo dużo wyniosłam z tej lektury, niektóre fragmenty czytałam kilka razy, by w pełni zrozumieć, co autor chce przekazać. Niesamowite, dzięki takim powieściom, tak bardzo kocham czytać.



Książka bierze udział w wyzwaniu:

Stron: 208

4 komentarze :

  1. wstyd się przyznać, ale nie znam autora.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję że kiedyś nadrobisz :)

      Usuń
  2. Ta mozaika uczuć zdecydowanie przyciąga moją uwagę :) Książkę chciałabym kiedyś przeczytać. Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń

Drogi Gościu dziękuję za komentarz - wszystkie są dla mnie niezwykle ważne i motywują mnie do dalszej pracy!

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka