,,Pasja" reż. Mel Gibson

http://www.filmweb.pl/Pasja

Reżyseria: Mel Gibson
Rok premiery: 2004
Gatunek: Dramat, Biblijny
Produkcja: USA
Główne role: Jim Caviezel, Maia Morgenstern, Christo Jivkov, Monica Bellucci

Jest wiele filmów obrazujących mękę Chrystusa, ale chyba żaden nie pozostawia na widzu takiego wrażenie, nie wywołuje takiego morza łez. 
Jako osoba wierząca nie potrafię w zupełnie obiektywny sposób podejść do tego filmu. Oglądałam go już kilka razy, pierwszy raz jako piętnastoletnia dziewczyna i wyrył się w mojej pamięci jako tragiczny, niezwykle brutalny film, który w czasie Wielkanocnym pozwala głęboko przeżyć zdarzenia, które wydarzyły się ponad dwa tysiące lat temu i są podstawą wiary Chrześcijańskiej.

http://www.opoka.org.pl/biblioteka/P/PK/passion5.html


Film wiernie odwzorowuje wydarzenia przedstawione w Ewangelii, jednak Mel Gibson poszedł krok dalej. Każda scena ma znaczenie bardzo symboliczne, wielowymiarowe. Kadry filmowe przypominają obrazy, sam obraz jest przyciemniony w wielu scenach. Film nakręcony jest z rozmachem, a aktorzy - zwłaszcza Jim Caviezel w roli Jezusa Chrystusa, wykonali tutaj gigantyczną pracę. Brutalność którą widzimy na ekranie przeraża, ale Gibson nie przekroczył tutaj cienkiej granicy, gdzie mógłby przesadzić.Tak sceny są okropne, ale oddają wielką miłość Chrystusa i to ona przebija się ponad wszystko. 

Mel Gibson postanowił przede wszystkim zobrazować ostatnie dwanaście godzin życia Chrystusa, rozpoczynając od Modlitwy w Ogrójcu. 
Pojawiają się również liczne retrospekcje, a szczególnie rozdzierającą sceną jest scena upadku Chrystusa podczas Drogi Krzyżowej i reakcja Marii przeplatana ze wspomnieniem, gdy mały Jezus upada na kamienie, a Matka podbiega do niego i bierze w ramiona. Przepiękny obraz matczynej miłości.
Chciałabym również zwrócić uwagę na dwie inne role: Hristo Shopova jako Poncjusza Piłata, niezwykle dobrze zagrana rola, aktor w doskonały sposób oddał rozterki Piłata i jego przerażenie agresją tłumu, oraz Rosalindy Celentano która po prostu przeraża w roli Szatana, buduje niesamowite napięcie! 
Wczoraj po raz kolejny obejrzałam ten film, spłakałam się jak dziecko i jeśli nie macie możliwości pójść dzisiaj na Drogę Krzyżową koniecznie obejrzyjcie ,,Pasję".

1 komentarz :

  1. Ja wiem, że to dobry film i w ogóle, ale... mnie nudzi oglądanie czegoś po dziesięć razy. W sumie, traktuje go jak "Titanica", którego każdy zna...

    OdpowiedzUsuń

Drogi Gościu dziękuję za komentarz - wszystkie są dla mnie niezwykle ważne i motywują mnie do dalszej pracy!

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka